Konrad Kujau väärennettyjen Hitlerin päiväkirjojen kanssa Hampurin oikeudessa vuonna 1984Konrad Kujau väärennettyjen Hitlerin päiväkirjojen kanssa Hampurin oikeudessa vuonna 1984

25. huhtikuuta 1983 - 'Hitlerin päiväkirjat löydetty!' huusi saksalaisen Stern-lehden etusivu tänä päivänä. Konservatiivisemmin sanottuna lontoolainen Sunday Times - joka oli suostunut maksamaan Sternille 600 000 puntaa osallistuakseen tämän upean tarinan loistoon - tarjosi lukijoilleen 'maailman eksklusiivisen' artikkelin 'Hitlerin sodan salaisuuksista'.


Saksalainen toimittaja Gerd Heinemann oli kertonut Sternille, että 62 nidettä Führerin vuosina 1932-1945 kirjoittamia päiväkirjoja oli löydetty Itä-Saksan lento-onnettomuudesta sodan lopussa. Lehti maksoi niistä 2,5 miljoonaa puntaa.

Mutta kävi ilmi, että ne olivat väärennöksiä – Konrad Kajau, pahamaineinen stuttgartilainen väärentäjä ja antiikkikauppias, joka kutsuu itseään Herr Fischeriksi.

Ennen maksamista Stern oli palkannut asiantuntijoita vertaamaan 'päiväkirjojen' käsinkirjoitusta muihin Hitlerin kirjoitusesimerkkeihin. He päättelivät Sternin ensimmäiseksi suureksi tyytyväisyydeksi, että kaikki olivat saman henkilön kirjoittamia. He olivat oikeassa, mutta myöhemmin kävi ilmi, että heidän katsomansa 'aito' Hitlerin käsiala oli myös Kajaun väärentämä!

Lontoossa, Rupert Murdoch Sunnuntain Times oli pyytänyt varmuutta historioitsijalta Hugh Trevor-Roperiltä, ​​joka nautti valtavasta akateemisesta arvovallasta julkaistuaan vuonna 1947 kirjansa 'Hitlerin viimeiset päivät'.

Hän kertoi lehden pomoille olevansa tyytyväinen, että 'päiväkirjat' olivat aitoja.

Trevor-Roper tuli kuitenkin myöhemmin skeptiseksi ja ilmaisi epäilyksensä, kun Stern myönsi, ettei se tiennyt volyymit toimittaneen itäsaksalaisen lähteen henkilöllisyyttä.

Epäilyt lisääntyivät ja Stern toimitti kolme osaa Länsi-Saksan poliisille tutkittavaksi, koska häntä pelättiin mahdollisesti syytteen levittämisestä natsipropagandasta.

Oikeuslääketieteellinen analyysi paljasti nopeasti, että ne olivat väärennöksiä, ja 'päiväkirjoihin' käytetty paperi ja muste olivat saatavilla vasta sodan jälkeen. Ne oli itse asiassa tuottanut vuosina 1981–1983 Kujau, joka oli aiemmin väärentänyt ja myynyt maalauksia, jotka hän myös väitti olevan Hitlerin töitä.

Heidemann käytti tilaisuuksiaan parhaalla mahdollisella tavalla ja oli kerännyt rahaa Sterniltä paisuttamalla summia, jotka hän väitti Kujaulta vaatineen. Joten väärennöksen paljastumisen jälkeen hänet tuomittiin petoksesta ja Kujaun tavoin hänet tuomittiin 42 kuukaudeksi vankeuteen.

'Hitler Diaries' -fiaskon seurauksena kaksi Sternin huipputoimittajaa erotettiin. Ja Hugh Trevor-Roperin, josta tuli Lord Dacre ja joka kuoli vuonna 2003, maine ei koskaan täysin palautunut.

Mutta Kujau, röyhkeä ja opportunistinen, ei koskaan katsonut taaksepäin. Vapauduttuaan vankilasta hän ei halunnut hukata taitojaan, mutta hän avasi gallerian, jossa myytiin Hitlerin, Rembrandtin, Dalin, Monetin, Van Goghin ja muiden mestareiden maalausten 'aitoja väärennöksiä'. Teokset myivät korkeilla hinnoilla ja niistä tuli niin suosittuja, että muut väärentäjät muuttivat sisään ja alkoivat tuottaa väärennettyjä jäljennöksiä hänen väärennöksistään!

Julkaistu: 16. huhtikuuta 2018



Aiheeseen liittyviä artikkeleita ja valokuvia

  • Paljaat luut suuresta apinamiehen huijauksesta

    Paljaat luut suuresta apinamiehen huijauksesta

    Tänä päivänä Piltdown Man -kallo, jota oli kehuttu puuttuvana lenkkinä, joka todistaa ihmisen ja apinoiden välisen evolutionaarisen suhteen, paljastettiin huijaukseksi. 21. marraskuuta 1953

Läheisiä kuuluisia ihmisiä

Artikkelit huhtikuun tapahtumista